Vermindering stoma infecties

De botverankerde prothese behandeling voor patiënten met een amputatie heeft zich over de jaren heen bewezen als relatief veilig, ondanks een eerdere angst voor ernstige implantaat infecties. De voordelen van behandeling, zoals toegenomen prothese gebruik en kwaliteit van leven, kunnen samengaan met problemen van de huid en zachte weefsels ter hoogte van het stoma (de huidopening waar het implantaat doorheen komt).

Onderzoekers Robin Atallah, Jan Paul Frölke en collega’s van het Radboudumc hebben beoordeeld of aanpassingen aan de operatie techniek en het design van het implantaat zouden kunnen leiden tot een vermindering van deze problemen van de huid en het stoma, met als doel het verbeteren van de botverankerde prothese behandeling. De resultaten van het onderzoek zijn recent gepubliceerd in het internationale orthopedische blad “Clinical Orthopaedics and Related Research” op 1 july 2023.

Eerder onderzoek uit Duitsland toonde al dat huid en stoma complicaties zoals stoma infecties substantieel worden beïnvloed door operatie techniek en implantaat design. In deze vergelijkende studie zijn complicatie aantallen vergeleken in 2 patiënten groepen, namelijk een groep behandeld met 1) de oude operatieve techniek en een cobaltchroom implantaat, en 2) de vernieuwde operatieve techniek en een titanium implantaat. Er werd verondersteld dat het vormen van een korter stoma (door het extra uitdunnen van de onderhuidse vet/spierlaag) en het gebruik van een titanium implantaat (met een volledig gepolijst oppervlak daar waar het door de huid steekt), zou resulteren in een vermindering van complicaties van de huid en het stoma. Het onderzoek toonde dat de aanpassingen aan operatieve techniek en implantaat hebben geleid tot een 6-voudige afname van stoma infecties! Ook levert dit onderzoek fraai bewijs van de noodzaak tot zorgvuldige analyse van uitkomsten bij een behandeling die nog dusdanig vernieuwend is.

Lees het artikel hier

Atallah R, Reetz D, Verdonschot N, De Kleuver M, Frölke JP, Leijendekkers R. Have surgery and implant modifications been associated with reduction in soft tissue complications in transfemoral bone-anchored prostheses? Clinical Orthopaedics and Related Research. 2023 Jul 1;481(7):1373-1384. Doi: 10.1097/CORR.0000000000002535. Epub 2023 jan 6. PMID: 36607733; PMCID: PMC10263214

11 maart, 2024

OTWORLD Mei 2024